Designbeskyttelse garanterer deg eneretten til å bruke et design, som inkluderer å lage, tilby, sette på markedet, importere, eksportere eller bruke produktet som designet ditt er inkorporert i eller som det brukes på.
Hvis du gir din tillatelse, kan tredjeparter bruke designet ditt i produktene sine.
Du kan be om designbeskyttelse for utseendet til hele eller en del av produktet ditt. Designet ditt skyldes funksjonene i linjene, konturene, fargene, formen, teksturen og/eller materialene i produktet ditt.
Hva menes med design?
Designregistrering kan også omfatte logo, ikoner, mønster eller f.eks. interiør.
Det er viktig å understreke at dette kun gjelder selve utformelsen og utseende av produktet man får enerett på, dersom man går inn på funksjonaliteten til produkt, går dette innenfor patentbeskyttelse.
Eksempelcase
Kristel er en kjoleprodusent basert i Estland, som også selger klær til Latvia og Litauen, laget en ny cocktailkjole. Hun vil beskytte produktet sitt og unngå at forretningskonkurrentene kopierer kjolen hennes, så hun bestemmer seg for å registrere designet hennes.
Selv om Kristel vet at hennes nye kjole kan beskyttes gratis (uregistrert samfunnsdesign), kjenner hun begrensningene for denne typen beskyttelse – beskyttelsen dekker bare bevisst kopiering av kjolen, men ikke den uavhengige utviklingen av et lignende design.
Siden hun brukte mye tid på å lage kjolen, og hun tror at det kommer til å bli et vellykket produkt (også i Latvia og Litauen), foretrekker Kristel å få bistand med saken, og bruker Upbrand til å registrere designet. Hun vil da være beskyttet i opptil 25 år, med en valgfri overvåkning.
Siste kommentarer